به سایت موسسه موفقیت خوش آمدید
مقالات
آزمون DISK چیست

آزمون DISK چیست

25 آذر1396

ست دیسک (DISC) یا آزمون دیسک که نام درست‌تر آن مدل رفتارشناسی دیسک است، از جمله مدلهای کلاسیک رفتار شناسی است که نزدیک به یک قرن از مطرح شدن آن می‌گذرد. آزمون دیسک بر اساس مطالعات ویلیام مولتون مارستون شکل گرفته است. مارستون، کتابی تحت عنوان هیجانات انسان‌های معمولی نوشته بود و در آن کتاب، توضیح داده بود که انسانها، هیجانات خود را از طریق چهار رفتار بروز می‌دهند. حرف اول این چهار رفتار که D ominance (برتری طلبی) و I nfluence (تاثیرگذاری) و S teadiness (ثبات) و C ompliance (تطابق)‌ بودند، در کنار هم قرار گرفت و مخفف DISC را ایجاد کرد. تاریخچه آزمون دیسک تقریباً از دهه‌ی هفتاد میلادی، دانشمندان مختلف و همینطور موسسات مختلف، اقدام به طراحی ابزارها و پرسش‌‌نامه‌های مختلفی برای سنجش پارامترهای مطرح شده در مدل رفتارشناسی دیسک کردند و به تدریج آزمون دیسک به شکل تجاری و فراگیر، در نقاط مختلف جهان مورد توجه و استفاده قرار گرفت. از نکات جالبی که ویلیام مارستون در کتاب خود مورد بحث قرار داده، این است که: بر این باور هستم که انسان‌ها الگوی رفتار هیجانی خود را بر اساس احساسی که نسبت به خودشان و محیط‌ شان دارند، انتخاب می‌کنند. بر این اساس، دو مسئله مورد توجه افراد، قرار می‌گیرد: نخست اینکه آیا فرد، شرایط محیطی خود را مطلوب تلقی می‌کند یا نامطلوب. دوم اینکه احساس می‌کند که بر روی شرایط کنترل دارد یا اینکه کنترلی بر روی شرایط خود ندارد. اگر چه قطعاً باید مطالعات ویلیام مارستون را به عنوان ریشه‌ی اصلی شکل گیری ابزار رفتارشناسی دیسک در نظر گرفت، اما به خاطر داشته باشیم که تمام ابزارهای رفتارشناسی DISC موجود، به صورت مستقل و پس از او طراحی شده‌اند. ویلیام مارستون، دیسک را به عنوان ابزاری برای سنجش رفتارهای خود و همینطور رفتارهای دیگران در تعامل با آنها می‌دید. اما به تدریج،‌ توسعه و تکمیل این ابزار، باعث شد که برخی از سازمان‌ها هم به استفاده از DISC‌ برای تحلیل شخصیت افراد و تصمیم گیری در مورد استخدام یا عدم استخدام آنها روی آورند. هنگام استفاده از مدل رفتارشناسی دیسک برای کاربردهای سازمانی، شاید دقیق‌تر باشد اگر به جای اصطلاح مدل شخصیت شناسی دیسک، از عنوان مدل رفتارشناسی دیسک برای پیش بینی رفتار افراد در شرایط مختلف و محیط‌های مختلف شغلی، استفاده شود. امروزه ابزار دیسک، در کنار سنجش چهار پارامتر اصلی، با استفاده از ترکیب آنها، الگوهای رفتاری بسیار متنوعی را اندازه گیری می‌کند که تعداد این الگوها بسته به نوع ابزار، از ۱۵ مورد تا ۱۶۰ مورد متغیر است. نمونه پرسشنامه آزمون دیسک (تست دیسک) نحوه اجرای تست دیسک با آنچه در بسیاری از پرسشنامه های شخصیت شناسی و رفتارشناسی دیده‌ایم و تجربه‌ کرده‌ایم تفاوت دارد. برای انجام تست دیسک، پرسشنامه‌ای در برابر شما قرار می‌گیرد که صفات مختلف در دسته‌ بندی‌های چهارتایی در آن مشخص شده‌اند. در هر دسته‌ی چهارتایی، یک مورد را که فکر می‌کنید بیشتر به شما شبیه است با علامت M یا مشخص می‌کنید و در همان دسته‌ی چهارتایی، مورد دیگری را که فکر می‌کنید کمتر از موارد دیگر به شما شبیه است با علامت L یا  علامت می‌زنید (Most / Least). نمرات شما در آزمون دیسک بر این اساس محاسبه خواهد شد. با کلیک بر روی تصویر زیر می‌توانید فایل PDF نمونه‌ی پرسشنامه دیسک را ببینید: در صورتی که تا حدی با زبان انگلیسی آشنا باشید، می‌توانید از تست دیسک رایگان که در سایت‌هایی مانند ۱۲۳test اجرا می‌شود استفاده کنید. مطالعه تکمیلی و مقاله در مورد تست دیسک شاید خواندن مقاله Ben Dattner کمک خوبی برای شناخت فرصت‌ها و تهدیدهای استفاده از ابزارهای طبقه بندی رفتار و شخصیت باشد ( + ). وی در مقاله خود توضیح می‌دهد که این روزها، حرف زدن از استریوتایپ‌ هایی مثل نژاد و قومیت و جنسیت، چندان پسندیده نیست و انسانها حتی اگر به این استریوتایپ‌ها باور داشته باشند، در حضور عموم، کمتر این باور را ابراز می‌کنند. اما گاهی اوقات، الگوهای رفتارشناسی و شخصیت شناسی جدید مانند MBTI و DISC و Enneagram، موج جدیدی از نگاه‌های استریوتیپیک را راه انداخته‌اند و اکنون، می‌توان با ژست علمی، به همان شدت و قدرت سابق [به جای ترک و شیرازی و شمالی و تهرانی]، از ISTJ بودن و چالش‌گر بودن و برتری طلبی و … صحبت کرد. به نظر می‌رسد که دقت و توجه در به کارگیری ابزارها و خصوصاً ورود آنها به حوزه‌ی زندگی روزمره، از جمله نکاتی است که هرگز نباید از نظر ما دور بماند. آیا متمم به بررسی تست دیسک نمی‌پردازد؟ طبیعتاً هر یک از مدل‌های شخصیت‌شناسی و رفتارشناسی نقاط قوت و ضعف خود را دارند و برای برخی کاربردها مناسب و برای برخی دیگر نامناسب‌ هستند. متمم در میان آزمون‌های مختلف، از جمله آزمون MBTI و تست دیسک و مدل Big Five، فعلاً تصمیم دارد مدل Big-5 یا به اصطلاح علمی‌تر، مدل پنج عاملی شخصیت را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. چون این مدل، علاوه بر تحلیل رفتار و شخصیت، می‌تواند در تحلیل رفتار مشتریان در فضای فیزیکی و تحلیل رفتار کاربران در فضای مجازی و دنیای تکنولوژی مورد استفاده قرار گیرد و از این جهت، درک بهتری از موتور اصلی تحلیل‌گر نرم افزارهای روز دنیا (مانند فیس بوک و اینستاگرام ) در اختیار دوستان متممی قرار می‌دهد.

جزئیات
تست mbti چیست

تست mbti چیست

25 آذر1396

نیازها، خواسته ها، علایق، مهارت ها، ارزش ها و شخصیت های اشخاص همه با هم متفاوت اند. اگر دو نفر دارای گونه شخصیتی واحدی نباشند، کاری که به نظر یکی جالب است ممکن است برای دیگری ابداً جالب نباشد و حتی اولی از آن بدش آید. متخصصان امور شغلی از مدت ها قبل به این نتیجه رسیده اند که بعضی ها در انجام دادن بعضی کارها موفق تر عمل می کنند، بنابراین بسیار مفید است کاری که انجام می شود با استعداد و توانمندی های فرد به خوبی با هم هماهنگ باشد. با این وصف یافتن ابزاری که بتوان تیپ شخصیتی افراد را شناسایی کرد برای مدیران و کارشناسان منابع انسانی و استخدامی ضرورت می یابد. آزمون MBTI پاسخی بود بدین نیاز، آزمون تیپ شخصیتی که از دهه ١٩٢٠ تا به اکنون بر روی آن تحقیقات گسترده ای صورت گرفته، این نیاز را برآورده نموده و با استفاده از الگوی ١٦ تیپ شخصیتی افراد مختلف را از نظر شخصیتی از هم متمایز و سپس مشاغل مختلف و متناسب با تیپ شخصیتی مربوطه را معرفی می کند. هر تیپ شخصیتی، برای برخی از گروه های شغلی مناسب است. آزمون روانشناسی تیپ شخصیتی برگرفته از نام پدیدآورندگان آن مایرز- بریگز به اختصار MBTI نامیده می شود که مخفف Myers-Briggs Type Indicator می باشد. این آزمون که یکی از معروف ترین و شاید معروف ترین و پرکاربرد ترین آزمون های روانشناسی و شناخت شخصیت است، بر اساس نظریات کارل گوستاو یونگ پایه گذاری شده، و افراد رو به ١٦ تیپ شخصیتی دسته بندی می کند. اين ابزار روانشناختی، يک ابزار خودسنجی و پرسشنامه اي بسته؛ شامل ١٠٠ تا ١٦٠ پرسش است که ترجيحات افراد را با ١٦ گروه شخصيتی بيان می دارد. (رابينز، ١٩٩٥ ). (برگرفته از کتاب شغل مناسب شما – پاول تایگر- باربارا تایگر – ترجمه مهدی قراچه دغی و حسین رحیم منفرد – نقش و نگار) تیپ شخصیتی (MBTI) چه سئوالاتی را پاسخ می دهد؟ آزمون تیپ شخصیتی تلاش می کند به چهار سئوال زیر پاسخ دهد؟ ١.شناسايی اين که ما با دنيا چگونه تبادل و تعامل می کنيم؟ ٢.انرژی خود را به کجا هدايت می کنيم؟ ٣.اطلاعات را چگونه جمع آوری می کنيم؟ ٤.چگونه تصميم می گيريم و ترجيح می دهيم در شرايط سازمان يافته فعاليت کنيم يا استقلال بيشتری داشته باشيم؟ تیپ شخصیتی (MBTI) چه مواردی را می سنجد؟ آزمون تیپ شخصیتی بر مبنای سئوالات بالا ٤ معیار کلی را در يک پيوستار از صفر تا پانزده پردازش می کند که عدد بيشتر غالب بودن آن گرايش يا کارکرد را نشان می دهد. در تست MBTI چهار معیار کلی در فرد مورد تحلیل قرار می گیرد که عبارتند از : ١. برون گرا یا درون گرا بودن ٢. حسی یا شهودی بودن ٣. فکری یا احساسی بودن ٤. منضبط یا ملاحظه کار بودن برون گرا یا درون گرا بودن؛ گرایش کلی است که تعيين می کند فرد با دنیا چگونه تبادل و تعامل مي کند؟ بر این اساس میزان درون گرایی و برونگرایی فرد استخراج می شود. E. برون گرايی (Extraversion): برون گراها افرادي اجتماعی، دوستدار ديگران، باجرأت، فعال، سرخوش، با انرژي، خوشبين، دوستدار هيجان و تحريک و اميدوار به موقعيت هايشان وآينده، کنجکاو و در عمل قاطع، فعال و اهل گفتگو هستند. اين افراد علاقمند به تحقيق و پژوهش می باشند. I. درون گرایی (Introversion) : درون گراها افرادی محافظه کار، مستقل، تکرو، خجالتی، خوددار، يکنواخت و متعادل، کمرو و دوستدار تنهايی هستند. حسی یا شهودی بودن؛ تعيين می کند که فرد چگونه اطلاعات را از محیط اطراف جمع آوری می کند و بر این اساس میزان حسی و شهودی بودن فرد استخراج می شود. S. حسی (Sensing): افرادی که ترجيح مي دهند با استفاده از چشم و گوش و ديگر حواس پنجگانه به آنچه که در اطرافشان می گذرد پی ببرند و به ويژه آن ها به هر آنچه که در اطرافشان وجود دارد، توجه می کنند و آن را به خوبی درک می کنند. N. شهودی (Intuition): اشخاصی که ترجيح می دهند با ديدن " تصوير بزرگ از آنچه هست" و تمرکز بر پيوندها و ارتباطات موجود ميان حقايق، اطلاعات را درک کنند و آن ها به ويژه ترجيح می دهند با درک و ديدن امکانات جديد (خلاقيت) و روش های مختلف انجام کارها، اطلاعات را جمع آوری کنند. فکری یا احساسی بودن؛ تعیین می کند فرد چگونه تصميم گيری می کند و بر این اساس میزان فکری و احساسی بودن فرد استخراج می شود. T. فکری (Thinking): افرادی که در تصميم گيری از تفکر استفاده مي کنند (به نتايج منطقي انتخاب با عمل توجه دارند) آن ها سعی دارند از لحاظ فکری خود را از يک موقعيت جدا کرده و بی طرفانه و به شکل عينی آن را آزموده و علت و معلول را تجزيه و تحليل کنند. F. احساسی (Feeling): به احساسات ديگران توجه می کنند، نيازها و ارزش ها را درک می کنند، احساساتشان را نشان می دهند. منضبط یا ملاحظه کار بودن؛ گرايش خاصی است که تعيين می کند فرد ترجيح می دهد در شرايط سازمان يافته فعاليت کند و يا استقلال بيشتری داشته باشد : J. منضبط- قانون مدار (Judgment): تابع قانون بوده و بر اساس آن برنامه خودشان را بطور دقيق مشخص کرده و بر انجام آن ها در سر وقت تعيين شده پافشاری می کنند. P. ملاحظه کار - ادراکی (Perception): قوانين را خودشان تعيين می کنند و در انجام کارهايی که از قبل پيش بينی نشده يا فعاليت هايی که به سرعت و واکنش فوری نياز دارد، موفق هستند.

جزئیات